Avspänningsmetoder

Vi erbjuder här ett antal tillvägagångssätt och där vi gärna hjälper dig att hitta det som fungerar bäst i förhållande till ditt stressrelaterade symptom.

Dom här metoderna kombineras ofta med samtal vilket kan vara mycket effektivt och används fördelaktigt både när det handlar om ett plötsligt eller sen tidigare pågående stresspåslag men också förebyggande på längre sikt.


Det går förstås utmärkt att välja endast dessa avspänningsmetoder, alltså utan samtal. Det behöver heller inte vara i syfte som är kopplat till stress, utan helt enkelt tillgodose dig ett välbefinnande. 


Meditation


Det här är en av de mest vanligt förekommande åtgärderna för att hantera stressreaktioner. 

Meditation är ett brett område och kan se mycket olika ut, men all våra metoder är beprövade för att fungera mot just stress.

Som nybörjare kan du snabbt uppnå en positiv känsla, men det ta ett tag innan du etablerat ett koncept som verkligen fungerar optimalt för just dig


Kundaliniyoga


Kundalini  är en yogametodik som är populär över hela världen. Under en session med yogainstruktören varvar du lugna övningar med något mer krävande övningar, men genomgående är dom ofta enkla. Andningsövningar och meditation samt vila ingår utöver positioner och rörelser. Yoga kan ha mycket positiva effekter när det gäller stress, ryggproblem, högt blodtryck, migrän, kognitiva problem m.m. 


Progressiv muskelavslappning

Kontakta oss för mer information


Shinrin-Yoku


Shinrin-Yoku har sitt ursprung i Japan och är en metod som går ut på att vi medvetet väljer och därmed vistas i skogen, vilket många människor kan vittna om minskar de stresspåslag vi upplever i vardagen. 


Shinrin-Yoku är till för alla, både privatpersoner och företag - här ges en möjligheten att pröva metoden och därmed utmana fysiska och mentala stressupplevelser.



Massage är en av dom mest vanligt förekommande metoderna för att förmå kroppen att slappna av. Massage är dessutom mycket uppskattat och oftas upplevs det mer givande att få en avkopplande massage än att sitta och prata om sina stressrelaterade problem. Men massage är ett komplement i sammanhanget, en del inom det holistiska som gör att vi utmanar problemet stress med ytterligare en metod.


Andningsteknik


Andningsteknik är det redskap vi använder mest inom stresshantering, då det är en enormt effektiv metod och i stort sett alla som vi pratar med har kapacitet att förändra och förbättra sin andning.


Som avspänningsövning är den uppdelad i ett kortare insiktsfullt samtal och därfefter praktisk utövning, där vi använder olika tekniker utifrån din förmåga. 


Medveten närvaro

Kontakta oss för mer information


Naprapati


Värk och stelhet i kroppen kan leda till stress och omvänt kan långvarig stress påverka din kropp och dess hållning. Det här orsakar problem såsom spända muskler och smärta. 


Genom samtalet  kommer vi fram till om din stress kan kopplas samman med dina fysiska besvär. 

Vi rekommenderar och hänvisar er då till vår legitimerade sammarbetspartner inom naprapati.